مقایسه سرویس‌های اینترنتی

شما می‌توانید در هزینه اینترنت خود صرفه‌جویی کنید. با مقایسه سرویس‌های اینترنتی و شناخت تفاوت شرکت‌های اینترنتی ارزان‌ترین سرویس اینترنت را انتخاب کنید.

قبل از مقایسه سرویس‌های اینترنتی بهتر است بدانید…

حتما قبل از اینکه مستقیم به سراغ مقایسه سرویس‌های اینترنتی بروید نکات این صفحه را بخوانید.
  1. برای پیدا کردن طرح مناسب، به سرعت مورد نیاز خانواده‌تان فکر کنید و طرح‌های مرتبط را با هم مقایسه کنید تا منطقی‌ترین قیمت را پیدا کنید. اگر ذهنیتی نسبت به میزان مصرف ترافیک ماهانه خود ندارید حتما به صفحه «ماشین حساب مصرف و هزینه اینترنت» سر بزنید.
  2. میزان ترافیک مورد نیاز خانواده‌تان را در نظر بگیرید. اگر سرویسی با حجم کم تهیه کنید مجبور به خرید ترافیک اضافه با قیمت بیشتر خواهید شد و اگر طرحی بیش از نیاز خود تهیه کنید بیهوده هزینه کرده‌اید.
  3. مطمئن شوید که از مدت قرارداد راضی هستید. چون در اغلب شرکت‌ها اگر بخواهید زودتر از قرارداد خود خارج شوید ترافیک باقیمانده سرویس شما از بین می‌رود.
  4. اگر جذب طرح کمپینی یک شرکت شده‌اید در نظر داشته باشید که این طرح‌ها صرفا برای مشتریان جدید طراحی می‌شوند. شما باید به سرویس‌های عادی آنها هم نگاهی بیاندازید. چون بعد از تمام شدن طرح کمپینی مجبور هستید از سرویس‌های عادی این شرکت‌ها استفاده کنید. ببینید آیا تنوع سرویس‌ها از نظر ترافیک، سرعت و قیمت با نیاز شما مطابقت دارد یا خیر؟
  5. توجه داشته باشید مهلت فروش طرح‌های کمپینی کمتر از طرح‌های استاندارد است.
  6. در جداول مربوط به مقایسه سرویس‌های اینترنتی شرکت‌ها توجه به نکات زیر ضروری است:
    • کلیه قیمت‌ها به «تومان» ثبت شده‌اند و 10% مالیات بر ارزش افزوده در قیمت‌ها لحاظ نشده است.
    • در کلیه طرح‌های عادی و کمپینی سرعت پایه ثبت شده است. سرعت پایه عبارت است از حداقل سرعتی که آن شرکت تضمین به ارائه آن کرده است.
    • فیلد «قیمت» در سرویس‌هایی که صرفا در یک قرارداد خاص ارائه می‌شوند (مثلا قرارداد 12 ماهه) بیانگر قیمت کل سرویس در 12 ماه است و در طرح‌هایی که در کلیه قراردادها (1،3،6،12) ارائه می‌شوند بیانگر قیمت سرویس در قرارداد یک ماهه است. در این حالت سایر قراردادها از نظر ترافیک و قیمت، ضریبی از قرارداد یک ماهه هستند. یعنی برای مثال قیمت قرارداد سه ماه، 3 برابر قرارداد یک ماهه است.
    • ترافیک پایه سرویس عبارت است از میزان حجمی که به مشتری داده می‌شود و در صورت عدم مصرف تا پایان قرارداد، از بین می‌رود.
    • ترافیک اضافه عبارت است از میزان حجمی که در کنار ترافیک پایه به مشتری داده می‌شود و به قرارداد سرویس بعدی نیز منتقل می‌شود.
    • علامت (1-) در فیلد ترافیک به معنای مشخص نبودن ترافیک FUP سرویس و یا نامحدود بودن آن است. بدیهی است در این حالت فیلد «هزینه هر گیگ» نیز عدد 1- را نشان می‌دهد.

ارزان‌ترین سرویس اینترنت چه نوع سرویسی است؟

همیشه طرح‌های کمپینی ارزان‌تر از طرح‌های عادی هستند. اما چند ایراد عمده دارند:

  • طرح‌های کمپینی معمولا دارای ترافیکی بیش از نیاز شما هستند و به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند. درست است که به ظاهر هزینه هر گیگ در این طرح‌ها خیلی پایین است اما باید ببینید که آیا تمام ترافیک آن سرویس را مصرف می‌کنید؟ قیمت این دسته از سرویس‌ها را تقسیم بر ترافیک واقعی مورد نیاز خود کنید و هزینه تمام شده هر گیگ با توجه به مصرف خودتان را بدست بیاورید.
  • گاهی هم این طرح‌ها قیمت پایینی دارند اما با کمی دقت متوجه می‌شوید ترافیک آنها نیز بسیار کم است که با چشم بهم زدنی ترافیک‌تون تموم میشه و مجبور به خرید بسته ترافیکی و یا تغییر به سرویس‌های عادی می‌شوید.
  • طرح‌های کمپینی را برای جذب مشتریان جدید یا اصطلاحات «ثبت نام جدید» طراحی می‌کنند. یعنی بعد از استفاده از طرح کمپینی مجبور به استفاده از طرح‌های عادی هستید و از اونجایی که شما رو جذب کردند و اصطلاحا خرشون از پل گذشته، حالا حالاها برای شما طرحی نخواهند گذاشت. از طرفی چون جابجایی بین شرکت‌ها هزینه‌های جانبی مثل هزینه 120 هزار تومانی دایری و … دارد شما حالا حالا به فکر تغییر شرکت خود نمی‌افتید. پس بهتره که در انتخاب خودتون دقت کنید.
  • وقتی در حال بررسی طرح‌های عادی شرکت‌ها هستید لازم است بدانید که اغلب شرکت‌ها طرح‌های عادی در قراردادهای بلند مدت، مانند 6 و 12 ماهه، را با کمی تخفیف ارائه می‌دهند. اغلب شرکت‌ها در صورت خرید سرویس در قراردادهای بلند مدت طبق جدول زیر به شما تخفیف می‌دهند.
نام شرکتتخفیف 3 ماههتخفیف 6 ماههتخفیف 12 ماهه
نام شرکتتخفیف 3 ماههتخفیف 6 ماههتخفیف 12 ماهه

تغییر شرکت اینترنتی چه هزینه هایی برای شما دارد؟

تغییر شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی هزینه‌هایی به همراه دارد که برخی از آنها اجباری و برخی با توجه به نیاز شما اختیاری محسوب می‌شوند. در ادامه هزینه‌های اجباری و اختیاری برای شما توضیح داده شده است. اما می‌توانید برای تخمین ترافیک مصرفی و هزینه‌های آن به صفحه «ماشین حساب مصرف و هزینه اینترنت» مراجعه کنید.

مالیات (اجباری)

طبق قانون مالیاتی کشور در سال 1403، مالیات بر ارزش افزوده معادل 10% است که به کلیه سرویس‌ها و خدمات اضافه می‌شود. این قانون شامل همه شرکت‌های ارائه دهنده باندپهن می‌شود.

نصب و راه‌اندازی (اختیاری)

اینکه شما برای نصب و راه‌اندازی سرویس درخواست کارشناس بدهید کاملا اختیاری است اما در صورت درخواست برای حضور کارشناس، پرداخت هزینه نصب و راه‌اندازی اجباری خواهد بود. شرکت‌ها برای نصب و راه‌اندازی هزینه‌های متفاوتی دریافت می‌کنند. طبق مصوبه شماره 5 جلسه شماره 326 مورخ 30/08/1400 سازمان تنظیم شرکت‌ها موظف هستند راهنمای کانفیگ مودم را به شما ارائه بدهند. در این مصوبه مبلغ خاصی برای شرکت‌ها تعیین نشده است اما آنها ملزم هستند هزینه‌ها را بصورت شفاف در سامانه‌های اطلاع‌رسانی خود مانند سایت و … اعلام کنند.

رفت و آمد (اختیاری)

در صورتی که درخواست کارشناس برای نصب و راه‌اندازی داشته باشید باید هزینه ایاب و ذهاب را نیز بپردازید. برخی شرکت‌ها هزینه نصب و راه‌اندازی و هزینه ایاب و ذهاب را تفکیک نمی‌کنند و یک عدد کلی را اعلام می‌کنند. همچنین برخی از شرکت‌ها به دلیل گستردگی فعالیت خود در کل شرکت مبالغ متفاوتی را به ازاء استان‌های مختلف دریافت می‌کنند.

در صورت داشتن تجربه پرداخت این هزینه و یا سایر هزینه‌ها می‌توانید با تکمیل فرم «اشتراک‌گذاری تجربه» به ما کمک کنید تا این هزینه را برای دیگران شفاف کنیم.

پیامک (اختیاری)

برخی از شرکت‌ها مبلغی را بصورت ماهانه برای ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی دریافت می‌کنند.

توجه:

شرکت مخابرات ایران از جمله شرکت‌هایی است که هیچ هزینه‌ای بابت پیامک‌های اطلاع‌رسانی دریافت نمی‌کند.

دایری و تخلیه خط (اجباری)

اگر در حال حاضر از یکی از شرکت‌های اینترنتی سرویس دارید و قصد دارید شرکت ارائه دهنده اینترنت خود را به هر شرکت دیگری تغییر دهید باید مبلغ 120 هزار تومان به شرکت جدید پرداخت کنید. این مبلغ برای همه شرکت‌ها ثابت و مطابق مصوبه شماره ۱ جلسه ۳۵۳ سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی است.

توجه:

تنها شرکتی که این مبلغ را بصورت قسطی دریافت می‌کند شرکت مخابرات ایران است.

خلاصه به تفکیک شرکت

صفر بودن هزینه در ستون‌های جدول زیر به معنای رایگان بودن خدمات در آن شرکت نیست. بلکه در اغلب موارد اطلاعات هزینه‌ای شرکت‌ها در دسترس نبوده است. شما می‌توانید در بخش بعدی در تکمیل این اطلاعات به ما کمک کنید.

نام شرکتهزینه دایریهزینه نصبهزینه ایاب و ذهابهزینه نصب + ایاب و ذهابمجموع
نام شرکتهزینه دایریهزینه نصبهزینه ایاب و ذهابهزینه نصب + ایاب و ذهابمجموع
تجربه خود را به اشتراک بگذارید

در صورتیکه تجربه پرداخت هر یک از هزینه‌های بالا را دارید می‌توانید با پر کردن فرم زیر به ما کمک کنید تا این هزینه را برای دیگران شفاف کنیم. در انتها می‌توانید تجربه دیگران را نیز ببینید.

تفاوت شرکت‌های اینترنتی

تفاوت شرکت های اینترنتی در نوع پرداخت (نقد یا اقساط)

اغلب شرکت‌های اینترنتی صرفا روش پرداخت نقدی دارند. تنها شرکتی که به معنای درست آن پرداخت اقساطی دارد شرکت مخابرات ایران است که ابتدا سرویس را به شما ارائه می‌دهد و هزینه آن را روی قبض دریافت می‌کند. البته به تازگی برخی از شرکت‌های اینترنتی پرداخت از طریق شارژ حساب پنل کاربری را به خدمات خود اضافه کرده‌اند.

گزینه نوع پرداخت در جداول مقایسه سرویس های اینترنتی به همین موضوع اشاره دارد.

پرداخت نقدی (پیش‌پرداخت)

قراردادهایی هستند که مشتری کل مبلغ را ابتدای قرارداد پرداخت می‌کند و در اغلب شرکت‌ها پس از پرداخت، کل ترافیک دوره را بصورت یکجا دریافت می‌کند.

پرداخت ماهانه (پس‌پرداخت)

قراردادهای ماهانه پس‌پرداخت فقط در شرکت مخابرات ایران وجود دارد. بدین شکل که شما ابتدا سرویس را بدون پرداخت هیچگونه هزینه‌ای دریافت می‌کنید و هزینه آن روی اولین قبض تلفن شما لحاظ می‌شود.

پرداخت شارژ خودکار

در سرویس پرداخت شارژ خودکار (Direct debit) که توسط برخی از شرکت‌ها مانند آسیاتک ارائه می‌شود شما با ثبت حساب بانکی خود  این مجوز را به آن شرکت می‌دهید که بصورت ماهانه مبلغ فاکتور سرویس را از حساب بانکی شما (حساب بانکی موجود در بانک انتخاب شده) برداشت کند.

تفاوت شرکت های اینترنتی در نحوه شارژ ترافیک پایه سرویس…

زمان شارژ ترافیک پایه سرویس در شرکت‌ها متفاوت است. برخی از شرکت‌ها کل ترافیک خریداری شده را ابتدای قرارداد برای شما شارژ می‌کنند اما برخی دیگر ترافیک را به صورت ماهانه به شما می‌دهند.

شرکت شاتل و صبانت از جمله شرکت‌هایی هستند که کل مبلغ سرویس را ابتدای قرارداد دریافت می‌کنند اما ترافیک را بصورت ماهانه برای شما شارژ می‌کنند. در این حالت، در صورت اتمام زودهنگام ترافیک ماهانه خود یا باید تا شارژ مجدد ماه بعد صبر کنید یا می‌توانید برای رفع نیاز خود بسته ترافیکی خریداری کنید که این موضوع منجر به افزایش هزینه‌های شما می‌شود. اطلاعات نحوه شارژ سرویس برخی از شرکت‌ها در دسترس نبود.

نام شرکت نحوه شارژ ترافیک سرویس
مخابرات شارژ یکجا در سرویس‌های پیش‌پرداخت
شارژ ماهانه در سرویس‌های پس‌پرداخت
آسیاتک شارژ یکجا
شاتل شارژ ماهانه
پارس‌آنلاین
صبانت شارژ ماهانه
داتک شارژ یکجا
های وب
عصر تلکام
فن‌آوا
پیشگامان
مبین نت شارژ یکجا
فناپ تلکام
ایرانسل

تفاوت شرکت های اینترنتی در انتقال ترافیک به دوره بعد…

ترافیک پایه سرویس در هیچ شرایطی به دوره بعد منتقل نمی‌شود.

بسته‌های ترافیک اضافه، زماندار و … نیز در کلیه شرکت‌ها صرفا تا پایان قرارداد مهلت مصرف دارند و به محض انقضاء سرویس، باقیمانده ترافیک کلیه بسته‌های خریداری شده شما از بین می‌رود. اما می‌توانید جلوی سوخت شدن ترافیک اضافه را بگیرید. برای این کار لازم است قبل از اتمام قرارداد نسبت به تمدید یا خرید سرویس جدید اقدام کنید.

توجه:

تنها در شرکت مخابرات ایران است که بسته‌های ترافیکی تا 7 روز پس از پایان قرارداد نیز از بین نمی‌روند و در صورت تمدید سرویس مجددا می‌توانید از آنها استفاده کنید.

تفاوت شرکت های اینترنتی در انصراف زودتر از قرارداد؟

امکان تغییر سرویس در میانه قرارداد در حالیکه هنوز ترافیک سرویس شما به پایان نرسیده است منجر به از بین رفتن ترافیک سرویس بدون بازگشت وجه خواهد شد.

توجه: تنها در شرکت مخابرات ایران است که مبلغ ترافیک مصرف نشده معادلسازی شده و از هزینه سرویس جدید شما کسر می‌شود. مگر آنکه قصد تغییر شرکت اینترنتی خود را داشته باشید که مانند سایر شرکت‌ها مانده روز و ترافیک شما از بین می‌رود.

keyboard_arrow_up